Temat 1: Skąd te pomysły?

Siedzę i siedzę, myślę i myślę i nic… Znacie to? Jesteście dobrze zorganizowani, potraficie nawiązywać relacje, zarządzać zespołem i kolokwialnie rzecz ujmując macie łeb na karku? Czujecie, że prowadzenie własnej działalności to coś właśnie dla Was, ale brakuje Wam pomysłu? Znamy takie przypadki. Zaskakująco często dostajemy zapytania pt.: „Droga Pani, może mi Pani podpowiedzieć, jaki biznes mógłbym/mogłabym prowadzić?”. Nie podpowiemy, jakie dokładnie biznesy macie prowadzić, ale podsuniemy garść inspiracji, gdzie szukać pomysłów biznesowych

 

Oto one:

 

1.       Rozmawiaj z ludźmi i wsłuchuj się w ich potrzeby

Najlepsze pomysły biznesowe powinny wypływać z rzeczywistej potrzeby potencjalnych klientów. Dlatego tak cenna jest rozmowa z drugim człowiekiem oraz aktywne słuchanie. Wydaje się to bardzo proste, a tak naprawdę jest też dość trudne. Dlatego polecamy zacząć poszukiwania od wykształcenia w sobie takiej umiejętności. Wówczas szansa na odniesienie sukcesu znacząco wzrasta.

 

2.       Podróżuj i inspiruj się innymi kulturami

Podróże kształcą. Pewnie słyszeliście to nieraz. Podróżując warto nastawić się na obserwację, podpatrywanie w jaki sposób rozwiązywane są problemy w innych zakątkach naszego kraju, a także świata. Być może to zainspiruje Was do stworzenia czegoś nowego, innego zastosowania czegoś, co już istnieje, a może nowatorskiego przeniesienia danego pomysłu na nowy rynek.

 

3.       Weź pod uwagę własne doświadczenie i umiejętności

Często pomysłów na biznes szukamy bardzo daleko, a leżą one zaraz pod naszym nosem. Jeśli jesteśmy ekspertami w danej dziedzinie, posiadamy doświadczenie
w konkretnym obszarze, zastanówmy się, czy nie możemy przekuć tego w dochodowy biznes.

 

4.       Sprawdzaj działania konkurentów

Sprawdzaj, podpatruj ale nie kopiuj! Warto śledzić poczynania różnych firm w poszczególnych branżach, pamiętając jednak, że przywłaszczanie sobie cudzych pomysłów to po prostu kradzież, która jest niezgodna z prawem.

 

5.       Przemień pasję w biznes

Wielu naszych klientów, lokatorów Inkubatora Przedsiębiorczości podkreśla, że ich pomysły wzięły się z pasji, z tego co sprawia im radość i przyjemność. Sprawdźcie co na ten temat mówi Michał z MTL Media, Karolina z Baru Frezja, czy Kasia z Jonston Distillery. 

ZOBACZ TUTAJ

6.       Buszuj po Internecie

Internet to okno na świat, które pozwala dotrzeć do niemal każdego miejsca na ziemi. Czemu nie wykorzystać go do poszukiwania inspiracji, czy śledzenia najnowszych trendów? My gorąco polecamy takie miejsca jak: hatalska.com, 360inspiration, paweltkaczyk.com, businessinsider.com.pl, mamstartup.pl. Ogromnym źródłem inspiracji są oprócz tego social media – Facebook, Instagram oraz mniej popularny Pinterest.

 

7.       Skorzystaj z pomysłów innych, zostań franczyzobiorcą

A jak już wszystko zawiedzie, zawsze można pójść we franczyzę. Skorzystać z czyjegoś pomysłu w ramach spisanej umowy o współpracę i w ten sposób realizować się
w prowadzeniu własnego biznesu. Często kojarzy nam się to Żabkami, czy innymi Lewiatanami. Jednakże obecnie franczyza dotyczy też innych branż np. zajęć z robotyki dla dzieci. Jak w każdym rozwiązaniu tutaj również są plusy i minusy. Możliwe, że kiedyś napiszemy o tym w osobnym artykule.

 

Pamiętajcie, że pomysł to dopiero początek. Aby przekuć go w biznes przynoszący sukces trzeba wykonać jeszcze kilka ważnych kroków, ale o tym w kolejnych wpisach
z cyklu #naluzieobiznesie. Stay tuned!

 


Agnieszka Mika – jest związana z Inkubatorem Przedsiębiorczości w Lesznie od 2 lat. Dla klientów Inkubatora realizuje usługi z zakresu szeroko rozumianego marketingu. Doradza przedsiębiorcom, jakie narzędzia promocji wykorzystać, jak budować dobre relacje z klientami, w jaki sposób rozwijać ofertę. Tworzy modele biznesowe oraz prowadzi szkolenia z tworzenia rozwiązań metodą Design Thinking. 

W życiu kieruje się słowami Walta Disneya „Jeśli potrafisz o czymś marzyć, potrafisz też tego dokonać”.