Podsumowano realizację projektu w ramach klastra Leszczyńskie Smaki

W pierwszej kolejności przedstawiono wyniki Klastra Spożywczego Leszczyńskie Smaki w układzie czterech podstawowych obszarów benchmarkingu: Zasoby klastra; Procesy w klastrze; Wyniki klastra; Potencjał wzrostu klastra. Badanie przeprowadzono w ramach projektu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości pn. „Benchmarking klastrów w Polsce – edycja 2014”.

Zaprezentowane wyniki benchmarkingu ujawniają, iż pozycja KSLS na tle pozostałych badanych klastrów oceniona może być jako korzystna. Klaster jedynie w 3 podobszarach został zakwalifikowany w grupie klastrów najsłabszych, natomiast w pozostałych 12 podobszarach został zaliczony do klastrów przeciętnych oraz najlepszych (po 6 podobszarów w każdej kategorii). Do podobszarów problemowych należy zaliczyć: Zasoby finansowe, Rozwój zasobów ludzkich oraz Internacjonalizację klastra. To co jest najsilniejszą stroną klastra to marketing i PR oraz kreowanie wiedzy i innowacji. Bez wątpienia przyczyniła się do tego realizowana przez klaster kampania promocyjna oraz szereg usług doradczych świadczonych na rzecz członków klastra. Najbardziej cieszy jednak potencjał wzrostu klastra czyli uwarunkowania regionalne, otoczenie instytucjonalne oraz zarządzanie klastrem.

Kolejna prezentacja to dalsze możliwości rozwoju klastra Leszczyńskie Smaki. Dr Monika Matusiak, ekspert od klastrów, przekazała informacje o szansach klastra na pozyskanie kolejnych środków unijnych oraz  o fakcie, że profil klastra wpisuje się w inteligentne specjalizacje regionu wśród, których znajduje się też kategoria  Biosurowce i żywność dla świadomych konsumentów. Zdecydowanie zwiększa to jego szanse na otrzymanie dofinansowania.

Następnie koordynator klastra przedstawił wszystkie realizacje klastra w 2014 roku. Choć projekt trwał tylko rok w ramach klastra udało się zrealizować sporo różnych działań. W szczególności były to działania promocyjne, udziały klastra w imprezach targowych i promocyjnych oraz działania z zakresu wymiany wiedzy czyli organizacja aż 8 konferencji tematycznych i 5 usług doradczych.

Na koniec swoją ofertę współpracy przedstawił Instytut Biotechnologii Przemysłu Rolno Spożywczego w Warszawie. Instytut prowadzi prace naukowe, rozwojowe, wdrożeniowe w zakresie biotechnologii i technologii rolno-spożywczej. Oferta miała zainspirować firmy z branży spożywczej do wdrażania nowych i udoskonalonych produktów do swojego asortymentu.

Zaprezentowano również korzyści z udziału w  bezpłatnym szkoleniu  w zakresie optymalizacji procesów produkcji. Ofertę przedstawiła firma Profes Sp. z o. o. S. k.