10 kroków do własnej firmy

Założenie własnej firmy wymaga wiedzy, odwagi i determinacji. W celu ułatwienia procesu rozpoczęcia działalności gospodarczej, opracowaliśmy zestaw podpowiedzi w 10 krokach:

 

Etap 1. Pomysł na biznes

Etap 2. Opracowanie modelu biznesowego

Etap 3. Przygotowanie biznesplanu

Etap 4. Wybór nazwy firmy i lokalizacji

Etap 5. Decyzja o formie prawnej i formie opodatkowania

Etap 6. Koncesje i pozwolenia

Etap 7. Rejestracja działalności

Etap 8. Rejestracja pracowników

Etap 9. Konto bankowe, pieczątka, profil zaufany lub podpis elektroniczny

Etap 10. Pieniądze na start

 

Etap 1. Pomysł na biznes

Dobry pomysł na biznes to kluczowy czynnik jego powodzenia. Pomysł na biznes bardzo rzadko jest wynikiem olśnienia. Znacznie częściej jest efektem analiz i obserwacji rynku. Dlatego podsuwamy garść inspiracji, gdzie szukać pomysłów biznesowych:

  • Własne wykształcenie, doświadczenie i umiejętności

Jeśli jesteś ekspertem w danej dziedzinie, posiadasz doświadczenie w konkretnym obszarze, zastanów się, czy nie możesz przekuć tego w dochodowy biznes.

  • Najlepsze pomysły biznesowe powinny wypływać z rzeczywistej potrzeby potencjalnych klientów.

Rozmawiaj z ludźmi i wsłuchuj się w ich potrzeby. Aktywne słuchanie jest niezwykle cenną umiejętnością, wówczas szansa na odniesienie sukcesu znacząco wzrasta.

  • Działania konkurentów

Warto śledzić poczynania różnych firm w poszczególnych branżach, pamiętając jednak, że przywłaszczanie sobie cudzych pomysłów to po prostu kradzież, która jest niezgodna z prawem. Działania konkurencji mogą zainspirować Cię do stworzenia własnej wersji biznesu, np. lepiej dopasowanej do potrzeb klienta lub wykorzystującej bardziej efektywną technologię, metodę dostawy czy marketingu.

  • Podróżuj i inspiruj się innymi kulturami.

Podróżując warto nastawić się na obserwację, podpatrywanie, w jaki sposób rozwiązywane są problemy w innych zakątkach naszego kraju, a także świata. Może stać się to inspiracją do stworzenia czegoś nowego, innego zastosowania czegoś, co już istnieje, a może nowatorskiego przeniesienia danego pomysłu na nowy rynek.

  • Masz pasję? Doskonale! Dlaczego nie przemienić jej w biznes?

Wielu naszych klientów, lokatorów Inkubatora Przedsiębiorczości podkreśla, że ich pomysły wzięły się z pasji, z tego co sprawia im radość i przyjemność.

  • Korzystaj z zasobów Internetu.

Internet to okno na świat, które pozwala dotrzeć do niemal każdego miejsca na ziemi. Czemu nie wykorzystać go do poszukiwania inspiracji czy śledzenia najnowszych trendów? Gorąco polecamy takie miejsca jak: hatalska.com, 360inspiration, paweltkaczyk.com, businessinsider.com.pl, mamstartup.pl. Ogromnym źródłem inspiracji są oprócz tego social media – Facebook, Instagram oraz mniej popularny Pinterest.

  • Skorzystaj z pomysłów innych, zostań franczyzobiorcą.

Kiedy już wszystko zawiedzie, zawsze można skorzystać z czyjegoś pomysłu i pójść we franczyzę (np. Żabka, Lewiatan, zajęć z robotyki dla dzieci).

 

Etap 2. Opracowanie modelu biznesowego

Ten krok pozwoli na całościowe spojrzenie na pomysł na biznes. Model biznesowy umożliwia znalezienie odpowiedzi na kluczowe pytania dotyczące możliwych przychodów: jaka jest Twoja propozycja wartości, kto jest Twoim klientem, jakie są najlepsze kanały dotarcia do klientów, co będzie źródłem Twoich przychodów?

Z drugiej strony, budowanie modelu pozwala zastanowić się nad tym, jakich zasobów i działań potrzebuje Twoja firma, kto powinien być Twoim partnerem w biznesie i jakie koszty działalności trzeba uwzględnić.

Jeśli nie potrafisz zrobić tego sam, skorzystaj z warsztatu oferowanego przez Inkubator Przedsiębiorczości w Lesznie. Po zrealizowanej usłudze otrzymasz raport z rekomendacjami wynikającymi z przeprowadzonego warsztatu.


Etap 3. Przygotowanie biznesplanu

Biznesplan pomoże w dobrym zaplanowaniu własnej działalności gospodarczej. Stanowi uszczegółowienie i przełożenie na liczby modelu biznesowego twojej działalności. Biznesplan jest narzędziem, które sprawdza, czy przyjęty model przełoży się na oczekiwane zyski. Opracowując dokument, opisujemy:

  • branżę, w jakiej będziesz działać,
  • przedmiot/istotę Twojej działalności, jakie produkty/usługi będziesz oferować swoim klientom i dlaczego będą zainteresowani ich zakupem,
  • innowacyjność przedsięwzięcia - czym różni się od podobnych produktów/usług i jaka jest skala innowacyjności,
  • Twoich potencjalnych klientów i rynek – kim są klienci, ilu ich jest i skąd wiesz, że kupią twój produkt/usługę?
  • konkurencję - kto to jest i dlaczego Twoja oferta jest lepsza niż konkurencji? Jakie są słabe strony Twojej firmy na tle konkurencji? Jakie działania trzeba podjąć, żeby je zniwelować? Jakie widzisz szanse i zagrożenia w otoczeniu?
  • plany sprzedażowe i marketingowe - w jaki sposób będę sprzedawane produkty/usługi? Jakie będą podejmowania działania marketingowe?
  • Twoje zasoby osobowe, infrastrukturalne i finansowe,
  • Przygotowujemy plan finansowy dla Twojej firmy obejmujący przychody i koszty na najbliższe 3 lata.

 Jeśli masz problemy z przygotowaniem biznesplanu planowanego przedsięwzięcia, nie wiesz, jak się przygotować, pracownicy Leszczyńskiego Centrum Biznesu Sp. z o.o. pomogą w jego przygotowaniu - kontakt tutaj.  

 

Etap 4. Wybór nazwy firmy i lokalizacji 

Rozpoczynając działalność gospodarczą, warto zastanowić się nad nazwą. Powinna ona być oryginalna i dobrze oddawać charakter Twojej działalności. Warto również wspomnieć, że odpowiednia nazwa może wspierać Twoje działania marketingowe.

Pamiętaj, że nie masz całkowitej dowolności w wyborze nazwy. W zależności od formy prowadzenia działalności musisz przestrzegać kilku podstawowych zasad.

W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej nazwa firmy musi zawierać co najmniej imię i nazwisko podane w mianowniku - na przykład: Anna Nowak. Istnieje możliwość dodania innych elementów, np. opisujących profil działalności, wskazujące na miejsce jej prowadzenia – Anna Nowak Fotografia.

W przypadku spółek cywilnych, nazwa nie jest prawnie uregulowana. Dla przejrzystości warto jednak, by nazwa spółki cywilnej zawierała co najmniej imiona i nazwiska wszystkich wspólników wraz z dodaniem formy prawnej „spółka cywilna” bądź skrótu „s.c.”, np. „Kowalski i Nowak s.c.”.

W przypadku pozostałych spółek obowiązują inne zasady. Jedną z nich jest konieczność podania formy prawnej na końcu nazwy, w pełnym brzmieniu lub w wersji skróconej (np. spółka jawna, spółka z o.o., S.A.). Poniżej zestawiono pozostałe wymagania dotyczące nazwy, ze względu na rodzaj spółki:

  • W przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej, nazwa nie musi zawierać nazwisk albo nazw udziałowców/ akcjonariuszy – nazwa jest co do zasady dowolna, np. Leszczyńskie Centrum Biznesu Sp. z o.o.
  • W przypadku spółki jawnej, w nazwie musi się znaleźć nazwisko co najmniej jednego wspólnika, a więc np.: „Kowalska, Nowak, Zając sp.j.”, „Kowalska sp.j.”, „Kowalska zakład fryzjerski sp.j.”.
  • W przypadku spółki partnerskiej, w nazwie musi znaleźć się nazwisko co najmniej jednego wspólnika, a jeżeli nazwiska wszystkich wspólników nie są uwzględnione, również dopisek „i partner” albo „i partnerzy”, np. „Radcowie prawni Kowalska i partnerzy”, „Tłumacze przysięgli Kowalska, Nowak i partner”.
  • W przypadku spółki komandytowej, w nazwie musi znaleźć się nazwisko bądź nazwa komplementariusza (podmiotu odpowiadającego całym majątkiem za zobowiązania spółki). Jeśli jest nim spółka – dla przykładu z ograniczoną odpowiedzialnością – musisz podać jej pełną nazwę z formą prawną, np. „ABC sp. z o.o. spółka komandytowa”.
  • W przypadku spółki komandytowo-akcyjnej w nazwie musi znaleźć się również nazwisko bądź nazwa komplementariusza. Jeżeli jest nim np. spółka z o.o. Czarna Perła, to musisz podać pełną nazwę z formą prawną – „Czarna Perła sp. z o.o. spółka komandytowo-akcyjna”.

 

Lokalizacja

Wybór lokalizacji jest nieodzownym elementem rozpoczęcia działalności gospodarczej. Należy uwzględnić charakter planowanej działalności – inne kryteria będą brane pod uwagę w przypadku działalności handlowej czy usługowej dla klientów indywidualnych, a inne w przypadku klientów biznesowych. Jeszcze inne wymagania będą dotyczyć działalności produkcyjnej, szczególnie jej wpływu na środowisko naturalne.

Miejscem, które warto wziąć pod uwagę, jest biuro lub hala w Inkubatorze Przedsiębiorczości w Lesznie. Nowoczesny obiekt zlokalizowany w strefie I.D.E.A. z dobrym dojazdem i miejscami parkingowymi oferuje nowo powstałym firmom atrakcyjne warunki najmu powierzchni (do 75% zniżki w czynszu) oraz dostęp do sal konferencyjnych i usług wsparcia na preferencyjnych warunkach. Inkubator jest przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Dla firm, które z uwagi na charakter prowadzonej działalności gospodarczej nie mają potrzeby stałego wynajmu pomieszczeń, Inkubator proponuje usługę wynajmu biura na godziny (coworking) lub usługę udostępnienia miejsca wykonywania działalności gospodarczej/na siedzibę działalności gospodarczej, z możliwością korzystania z salek spotkań i zaplecza konferencyjnego Inkubatora.

Należy pamiętać, że przy rejestracji działalności gospodarczej, wnioskodawca, podając adres siedziby lub miejsca prowadzenia działalności, jest zobowiązany do złożenia oświadczenia, że posiada tytuł prawny do nieruchomości, np. umowy najmu, umowy o udostępnieniu miejsca.

 

Etap 5. Decyzja o formie prawnej i formie opodatkowania

Wybór formy prawnej i formy opodatkowania to jedna z najważniejszych decyzji w trakcie zakładania działalności.

Do dyspozycji mamy następujące formy prawne:

  • jednoosobowa działalność gospodarcza,
  • spółka cywilna,
  • spółki kapitałowe: spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna, prosta spółka akcyjna,
  • spółki osobowe: spółka jawna, partnerska, komandytowa, komandytowo-akcyjna.

Należy pamiętać, że niektóre formy prawne działalności wiążą się ze szczególnymi ograniczeniami, inne z kolei są przeznaczone wyłącznie dla określonej grupy osób. 

Przy wyborze formy prawnej należy wziąć pod uwagę przede wszystkim:

  • czy działalność będziesz prowadzić samodzielnie, czy ze wspólnikami,
  • jaką przewidujesz odpowiedzialność za zobowiązania,
  • jaką formę opodatkowania i rodzaj księgowości wybierzesz,
  • ile wynosi minimalny kapitał potrzebny do założenia firmy,
  • formy reprezentacji, czyli tego, kto może reprezentować firmę na przykład w sprawach urzędowych,
  • miejsca, w którym rejestrujesz firmę i załatwiasz sprawy z nią związane. 

Dostępne formy opodatkowania:

  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych,
  • zasady ogólne, według skali podatkowej (stawka podatkowa 12% i 32%),
  • podatek liniowy (stawka podatkowa 19%),
  • podatek dochodowy od osób prawnych CIT – 9% lub 19%. 

Forma prawna a możliwe formy opodatkowania:

Forma prawna Możliwe formy opodatkowania

jednoosobowa działalność gospodarcza

spółka cywilna

podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT)

  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
  • zasady ogólne, wg skali podatkowej (stawka podatkowa 12% i 32%) 
  • podatek liniowy (stawka podatkowa 19%)

spółka z ograniczoną odpowwiedzialnością

spółka akcyjna

spółka jawna

spółka partnerska

spółka komandytowa

spółka komandytowo-akcyjna

podatek dochodowy od osób prawnych (CIT)

  • 9%* lub 19%

 

 

 

* Podatnik mający prawo do płacenia preferencyjnej stawki CIT utraci je, gdy jego przychody liczone od początku roku podatkowego przekroczą 2 mln euro. Wówczas od kolejnego miesiąca lub kwartału podatnik będzie zobowiązany do płacenia 19% stawki CIT.

Warto tutaj wspomnieć również o kwestii wyboru odpowiedniego kodu/kodów PKD (Polska Klasyfikacja Działalności). Jest to pięcioznakowy symbol określający rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej.

Niektóre kody są powiązane z określonymi formami opodatkowania i obowiązkiem korzystania z kasy fiskalnej lub rejestracją VAT.

Należy zadbać o to, by wyszukać taki kod, który najbardziej odpowiada temu, czym będziesz się zajmował. Istnieje możliwość wyboru jednego głównego kodu, czyli tego, który będzie powiązany z działalnością generującą największe przychody w firmie, oraz dowolną liczbę kodów dodatkowych.

Przy wyborze kodów PKD pomocne będą: tabela PKD

Jak wybrać i zmienić kod PKD: tutaj

Niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności, jeśli zdecydujesz się na czynności w zakresie podatku VAT, zobowiązany będziesz do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego (formularz VAT – R).

Pamiętaj również, że zawierając transakcje z kontrahentami z innych krajów Unii Europejskiej, masz obowiązek zgłoszenia rejestracyjnego VAT - R/UE przed dniem pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Przed wyborem formy prawnej i opodatkowania warto skonsultować się z doradcą podatkowym: tutaj

 

Etap 6. Koncesje i pozwolenia

Jeżeli zamierzasz prowadzić działalność gospodarczą, która podlega reglamentacji, musisz wówczas wystąpić z wnioskiem o przyznanie określonych koncesji czy też pozwoleń.

Poniżej kilka przykładów działalności, podlegających reglamentacji:

  • prowadzenie indywidualnej praktyki lekarskiej,
  • prowadzenie apteki,
  • sprzedaż hurtowa i detaliczna napojów alkoholowych,
  • działalność w zakresie gier losowych,
  • instalacje lub naprawa określonych rodzajów przyrządów pomiarowych,
  • itp.

Jeśli nie masz pewności, czy Twoja działalność wymaga koncesji, dodatkowych pozwoleń, warto zajrzeć na stronę: zobacz.

W Lesznie informacji nt. pozwoleń i koncesji udziela Wydział Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta Leszna, ul. Wałowa 5.

 

Etap 7. Rejestracja działalności, tzw. zasada "jednego okienka"

W zależności od tego, jaką formę prawną wybierzesz, działalność gospodarczą zarejestrujesz w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej  lub w Krajowym Rejestrze Sądowym:

  • jednoosoowa działalność gospodarcza
  • spółka cywilna
  • spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
  • spółka akcyjna
  • spółka jawna
  • spółka partnerska
  • spółka komandytowa
  • spółka komandytowo-akcyjna

 

zobacz

zobacz

Rejestracja w CEIDG:

Osoba fizyczna rozpoczynająca działalność gospodarczą, powinna uzupełnić i złożyć wniosek (CEIDG-1) o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Wraz z wnioskiem o wpis do CEIDG składa się oświadczenie o braku orzeczonych - wobec osoby, której wpis dotyczy – zakazów, pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

We wniosku o wpis do CEIDG masz prawo określić późniejszy dzień podjęcia działalności gospodarczej niż dzień złożenia wniosku. Data rozpoczęcia działalności gospodarczej nie może być natomiast wcześniejsza niż dzień złożenia wniosku o wpis do CEIDG.

Wniosek o wpis do CEIDG można złożyć:

  • on-line – przy użyciu podpisu elektronicznego, weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego certyfikatu, podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, albo podpisem osobistym, o którym mowa w przepisach o dowodach osobistych, albo w inny sposób akceptowany przez system CEIDG umożliwiający jednoznaczną identyfikację osoby składającej wniosek i czas jego złożenia.
  • w Urzędzie Miasta/Gminy – osobiście lub listem poleconym (w przypadku przesłania wniosku listem poleconym powinien być on opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy potwierdzonym przez notariusza).

W Lesznie formalności w tym zakresie dopełnisz w Wydziale Spraw Obywatelskich ul. Wałowa 5.

Składając osobiście wniosek o wpis do CEIDG organ gminy potwierdza tożsamość przedsiębiorcy oraz potwierdza za pokwitowaniem przyjęcie wniosku. Proszę zabrać ze sobą dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość.

Szczegółowe informacje wraz ze wzorami formularzy oraz instrukcją ich wypełnienia można odnaleźć na stronie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Wpis do bazy jest bezpłatny.

Wniosek do CEIDG stanowi jednocześnie zgłoszenie do ZUS/KRUS, GUS oraz naczelnika urzędu skarbowego.

Początkujący przedsiębiorcy lub przedsiębiorcy, którzy zamknęli poprzednią przynajmniej 60 miesięcy wcześniej oraz nie planują świadczyć usług na rzecz byłego pracodawcy mają prawo do skorzystania w ZUS przez pierwszych 6 miesięcy działalności z Ulgi na start.

Ulga zwalnia cię z płacenia składek na:

  • ubezpieczenia społeczne, czyli ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe
  • Fundusz Pracy
  • Fundusz Solidarnościowy.

Po 6 miesiącach możesz skorzystać z kolejnej możliwości obniżenia składki i przez 24 miesiące płacić obniżone składki od preferencyjnej podstawy.

Rejestracja w KRS

Rejestracja (zmiany, wykreślenie) w KRS jest usługą odpłatną.

Samego wpisu można dokonać przez portal S24.

Skorzystanie z portalu S24 wymaga posiadania konta w systemie.

Więcej informacji dotyczących rejestracji spółek w KRS można odnaleźć na stronie:

Warto skorzystać ze wsparcia doświadczonego notariusza.

 

Etap 8. Rejestracja pracowników

Jeśli firma zamierza zatrudnić pracowników, to ma obowiązek zgłosić zatrudnioną osobę do ZUS w terminie do siedmiu dni od daty powstania obowiązku ubezpieczeń, tj. od dnia nawiązania stosunku pracy.

Warto również wspomnieć, że zatrudniając pracowników, możesz spodziewać się kontaktu z Państwową Inspekcją Pracy oraz Głównym Inspektoratem Sanitarnym. Nowelizacja Kodeksu pracy od dnia 17 stycznia 2013 r. zwalnia pracodawców z obowiązku zgłaszania do Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Inspekcji Sanitarnej informacji o miejscu, rodzaju i zakresie wykonywanej działalności. Inspekcje pozyskują te dane z rejestru firm Głównego Urzędu Statystycznego i rejestru kont płatników, prowadzonego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

 

Etap 9. Konto bankowe, pieczątka, profil zaufany lub podpis elektroniczny

W przypadku prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej, możesz wykorzystywać w działalności gospodarczej rachunek firmowy lub swój rachunek prywatny (pod warunkiem, że jest to rachunek, który ma tylko jednego posiadacza).

Rachunek bankowy jest tym ważniejszy, że nie każdą transakcję można przeprowadzić gotówką. Zgodnie z przepisami przedsiębiorca nie może dokonywać płatności gotówkowych, jeśli:

  • stroną transakcji jest inny przedsiębiorca,
  • jednorazowa wartość transakcji przekracza równowartość 15 tys. zł w 2023 roku, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności.

Rachunek firmowy (a nie prywatny) będzie ci potrzebny jeśli:

  • jesteś podatnikiem VAT – tylko numery firmowych rachunków bankowych są publikowane w Wykazie podatników VAT, czyli na Białej liście podatników VAT,
  • dokonujesz transakcji z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.

Rachunek bankowy będzie także niezbędny przy rozliczeniach z US i ZUS.

Ważne! Mikroprzedsiębiorcy, czyli firmy, które co najmniej w jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych zatrudniały mniej niż 10 pracowników i osiągnęły roczny obrót netto nieprzekraczający 2 milionów euro, mogą opłacać składki ZUS i podatki na poczcie.

Do podpisania umowy otwarcia rachunku potrzebne nam będą następujące dokumenty:

  • dowód osobisty,
  • kserokopia zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej (wraz z oryginałem do wglądu),
  • pieczątka (indywidualne kryteria banku, w który zakładany będzie rachunek).

 Jeśli zdecydujesz się na prowadzenie działalności w formie spółki, to konieczne będzie posiadanie firmowego konta bankowego.

Pieczątka

W prawie polskim nie istnieje obowiązek posiadania pieczątki firmowej. Zdarza się jednak, że podmioty/instytucje np. firmy ubezpieczeniowe lub banki), działają według wewnętrznych regulaminów, w których widnieją zapisy o wymogu posiadania pieczątki.

Profil zaufany lub podpis elektroniczny

W związku z rosnącą liczbą usług i spraw urzędowych, które można załatwiać online, warto posiadać profil zaufany (szczegóły tutaj) lub wykupić kwalifikowalny podpis elektroniczny.

 

Etap 10. Pieniądze na start

Każda działalność wiąże się z koniecznością poniesienia określonych nakładów finansowych. Jeśli środki własne okażą się niewystarczające i konieczne będzie pozostanie zewnętrznego finansowania, warto rozważyć skorzystanie z innych, dostępnych form wsparcia finansowego, m.in. takich jak:

  • dotacje,
  • pożyczki,
  • crowdfunding,
  • inwestorzy kapitałowi: sieci Aniołów biznesu, kapitał zalążkowy (seed capital), fundusze venture capital.

Jeśli masz problemy ze znalezieniem informacji nt. aktualnie dostępnych form wsparcia finansowego planowanego przedsięwzięcia, nie wiesz, jak się przygotować, to pracownicy Leszczyńskiego Centrum Biznesu Sp. z o.o. są do Twojej dyspozycji.

Posiadamy aktualne informacje na temat dostępnych dofinansowań, dotacji i pożyczek. Wspólnie przeanalizujemy i dobierzemy najlepszą formę finansowania Twojej działalności, jak również udzielimy wsparcia w zakresie opracowania wymaganych dokumentów.

Zapraszamy do kontaktu!