Jak krok po kroku przygotować się do ekspansji rynków zagranicznych
Tematyka konferencji była rezultatem przejawiającego się, na przestrzeni ostatnich lat, dynamicznego wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw. Znakomita ich większość doskonale radzi sobie już nie tylko na rynkach lokalnych, lecz także sukcesywnie zwiększa zasięg swojego oddziaływania o coraz bardziej wymagające rynki zagraniczne.
Ideą konferencji było podniesienie wiedzy oraz poznanie dobrych praktyk w zakresie uwarunkowań internacjonalizacji klastrów skutkujących rozwojem ich członków - małych i średnich przedsiębiorstw. Dlatego też organizatorzy konferencji postanowili położyć szczególny nacisk na problematykę praktyczną z obszaru internacjonalizacji i nakreślić uwarunkowania podjęcia skutecznych działań w tym zakresie przez klaster i poszczególne firmy.
Podczas konferencji swoje prelekcje wygłosili eksperci w zakresie internacjonalizacji. Prelekcje pozwoliły poznać jak krok po kroku profesjonalnie przygotować się jako firma spożywcza do ekspansji na rynek niemiecki. Dano również do zrozumienia, że rozwój powiązań kooperacyjnych w Polsce zależy przede wszystkim od woli przedsiębiorstw, ich wzajemnego zaufania oraz kwalifikacji koordynatorów wywodzących się z instytucji otoczenia biznesu i administracji.
Swoje praktyki i doświadczenia na temat internacjonalizacji przedstawiły również klastry spożywcze z Niemiec oraz Austrii oraz Uniwersytet Technologiczny z Litwy, współpracujący z jednym z litewskich klastrów spożywczych.
Liczne projekty międzynarodowe, doświadczenie oraz dobre praktyki dotyczące internacjonalizacji stanowiły dobry przykład dla klastra Leszczyńskie Smaki, który szukając zagranicznych kanałów dystrybucji dla klastra buduje strategię marketingową na rynek niemiecki. Pojawiły się również przykłady projektów pomiędzy przedsiębiorstwami w klastrze, co również mogłoby posłużyć za przykład dla polskich klastrach spożywczych.
Uczestnikami konferencji byli przede wszystkim przedstawiciele małych i średnich przedsiębiorstw, głównie z branży spożywczej z subregionu leszczyńskiego i Wielkopolski zainteresowane internacjonalizacją, przedstawiciele innych polskich i europejskich klastrów, reprezentanci instytucji otoczenia biznesu, władze samorządowe oraz uczniowie szkoły rolniczej z Francji, wizytujący w tym czasie w Lesznie.
Poprzez takie realizacje jak powyżej Leszczyńskie Centrum Biznesu, jako lokalna instytucja otoczenia biznesu, mając świadomość korzyści wynikających z funkcjonowania klastrów, podejmuje działania mające na celu mobilizację podmiotów gospodarczych do nawiązywania współpracy z partnerami, w tym z partnerami z zagranicy.
Powyższa konferencja miała na celu przedstawienie odbiorcom ich potencjału rozwoju i wejścia na nowe rynki. W przypadku klastrów z pewnością pomagają w tym działania realizowane m.in. przez projekty informacyjno-promocyjne upowszechniające pozytywne aspekty funkcjonowania w sformalizowanych sieciach współpracy, którego przykładem jest niniejsza konferencja.
Konferencja była współfinansowana przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego.