Design opakowań a sukces rynkowy
Spotkanie stanowiło doskonałą platformę wymiany wiedzy i doświadczeń z zakresu opakowań do żywności oraz okazję do zgromadzenia w jednym miejscu przedstawicieli różnych środowisk: naukowego, biznesowego i samorządowego oraz firm z branży spożywczej i producentów opakowań. Zaprezentowane wykłady okazały się niezwykle interesujące. Prelegenci byli dynamiczni w swych wypowiedziach i przeplatali je praktycznymi doświadczeniami z obszaru branży spożywczej.
Najbardziej entuzjastycznie przyjęto prezentacje dr Renaty Nestorowicz z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu oraz Sławka Kluziaka, dyrektora Sieberthead, brytyjskiej agencji designerskiej, realizującej projekty opakowań dla takich marek jak: Tymbark, Raffaello, Tyskie, Knorr, Bols, Vogue, Winterfresh, Tetley, Toblerone i in. Eksperci zaprezentowali trendy w packagingu będące odpowiedzią na zmiany w stylu życia i preferencjach konsumentów. Potwierdzili motto, że w dziedzinie brand design należy tworzyć rozwiązania optymalne, a czasem doskonałe, pod względem strategicznym, kreatywnym i technicznym. „Opakowanie musi persfazyjnie oddziaływać na percepcję konsumenta. Skuteczność tej perswazji wynika z właściwej hierarchii elementów na opakowaniu, sugestywności fotografii, maksymalnej czytelności typografii oraz całkowitej estetyki kompozycji. Istotą opakowania jest jednak sam pomysł na produkt i jego nazwę. To design opakowania buduje związek emocjonalny konsumenta z produktem - powiedział Sławek Kluziak, dyrektor SiebertHead. Realizacja intrygujących rozwiązań i nowatorskich propozycji dotyczy zarówno dużych przedsiębiorstw o zasięgu globalnym, jak tych mikro i małych, dysponujących znacznie mniejszymi środkami finansowymi. Małe firmy mają większą zdolność do innowacji, ale nie do końca są tego świadome. Dla nich nowe produkty mogą stać się skutecznym i szybkim narzędziem sukcesu rynkowego i przynieść oczekiwane zyski.
Na konferencję zaproszono tez szefa marketingu SM Gostyń Zbigniewa Łukasika. Ukazał on nurtujące kwestie, z którymi firma spotykała się w bieżącej pracy obserwując oraz uczestnicząc w rynku branży spożywczej. Praktyczne doświadczenia dotyczące ewolucji opakowań oraz pozycjonowania produktów mleczarskich firmy, dowiodły, że miarą sukcesu są lata, a nie dni czy miesiące. Z kolei Sławomir Żurek, Dyrektor Zarządzający PBS Polska szeroko przedstawił temat metalowych opakowań ozdobnych jako motywów reklamowych i czynnik wspierania działań marketingowych dla produktów.
Na zakończenie pojawiło się kilka słów na temat wyzwań i kluczowych zmian w opakowaniach do żywności. Autorem tej prelekcji był dr Michał Szaryk, z PWSZ w Lesznie.
Po konferencji można było skorzystać z bezpłatnych konsultacji z zakresu opakowań do żywności. Udzielał ich Sławek Kluziak, dyrektor Sieberthead. Zainteresowanie było ogromne. Firmy, korzystając z dostępu do najnowszej wiedzy radziły się w sprawie własnych opakowań. Dzięki temu będą mogły wprowadzić nową jakość oraz udoskonalić efektywność komunikacji z klientami oraz wzmocnić swą pozycję konkurencyjną.